DOLAR 34,2825 0.14%
EURO 37,1162 -0.17%
ALTIN 3.023,970,42
BITCOIN 2303448-0,93%
Ankara
12°

AÇIK

05:55

İMSAK'A KALAN SÜRE

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Yılmaz, 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Bağlama Töreni’nde konuştu: (1)
5 okunma

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Yılmaz, 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Bağlama Töreni’nde konuştu: (1)

ABONE OL
25 Ekim 2024 14:00
Cumhurbaşkanı Yardımcısı Yılmaz, 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Bağlama Töreni’nde konuştu: (1)
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, “2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifimiz, bu kazanımlarımızı sürdürülebilir hale getirecek, ekonomik kalkınma ve toplumsal refahı önceleyen bir perspektifle hazırlanmıştır. Bütçemiz, yatırımı, istihdamı, üretimi ve ihracatı destekleyen, toplumsal refahı kalıcı bir halde artırıcı bir yaklaşıma sahiptir.” dedi.

Yılmaz, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde 2025 Yılı Merkezi İdare Bütçe Bağlama Merasimi’ne katıldı.

Burada konuşan Yılmaz, bugün gerçekleştirilen klasik bütçe bağlama merasiminin Türkiye ve millet için iyi olmasını diledi.

2025-2027 periyodu Orta Vadeli Programının, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca hazırlanarak 5 Eylül’de Resmi Gazete’de yayımlandığını hatırlatan Yılmaz, böylelikle iktisadın büyümesi, istihdam görünümü, finansal istikrar ve fiyat istikrarının sağlanması üzere kritik alanlarda nasıl bir yol haritası izleneceğini program yaklaşımı ile ortaya koyduklarını belirtti.

Bu çerçevede 2025 yılı bütçesi hazırlıklarının, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın gösterdiği vizyon ve talimatları doğrultusunda, tüm bakanlıklar, bağlı ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının katkılarıyla tamamlandığını lisana getiren Yılmaz, 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifini Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın imzasıyla 28 Haziran’da TBMM’ye sunduklarını anımsattı.

2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifinin, Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından TBMM’ye sunulmaya hazır hale geldiğini söz eden Yılmaz, siyasi istikrarın da en temel göstergesi olan bütçenin, 22 yıldır aralıksız görev yapan AK Parti Hükümetlerinin 23’üncü, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin ise 7’nci bütçesi olduğunu aktardı.

Ekonomik istikrarın temelinin siyasi istikrar olduğuna işaret eden Yılmaz, Türkiye’nin uzunca bir müddettir bu siyasi istikrarın var olduğu bir ortamda siyasetlerini hayata geçirdiğini, bunun da en güçlü göstergelerinden bir adedinin 23’üncü bütçe olduğunu söyledi.

Yılmaz, bütçe görüşmeleri maratonunun, 22 Ekim’de TBMM’de Plan ve Bütçe Kurulu’na yapacakları sunum ile başlayacağını belirtti.

Bölgede yaşanan jeopolitik tansiyonlara ve global belirsizliklere karşın 21. yüzyılı, “Türkiye Yüzyılı” yapma gayesine kilitlendiklerinin altını çizen Yılmaz, şunları kaydetti:

“Kararlı bir biçimde ülkemizin istikrarını ve kalkınmasını sağlayacak, refahını artıracak siyasetleri hayata geçirmeye devam ediyoruz. Bu anlayışla milletimizin muhtaçlıklarını öngörme ve onlara yönelik tahliller üretme vizyonumuzu insan odaklı bir anlayışla daha ileriye taşıyoruz. Cumhurbaşkanı’mız Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde bilhassa ulaştırma, güç, dijitalleşme üzere altyapı alanlarında yaptığımız büyük yatırımlarla ülkemizin eksiklerini giderdik. 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifimiz, bu kazanımlarımızı sürdürülebilir hale getirecek, ekonomik kalkınma ve toplumsal refahı önceleyen bir perspektifle hazırlanmıştır. Bütçemiz, yatırımı, istihdamı, üretimi ve ihracatı destekleyen, toplumsal refahı kalıcı bir biçimde artırıcı bir yaklaşıma sahiptir. Bütçemizde, büyümenin sağladığı imkanları, toplumun bütün kesitleri ile paylaşmak temel alınmıştır.”

“Sürdürülebilir büyümenin desteklenmesi”

Yılmaz, 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tekliflerinin emekçisi, esnafı, emeklisi, genci ve yaşlısıyla toplumun tüm kısımlarının gereksinimleri gözetilerek hazırlandığını, her kaleminde 81 ilin düşünüldüğünü belirterek, 2025 Yılı Bütçesinin, güçlenen beşeri sermayenin, daha faal hale gelen işgücü piyasasının bütçesi olduğunu vurguladı.

Hazırlanan bütçenin, yüksek katma pahalı üretimin, Türkiye’nin artan AR-GE ve yenilikçilik kapasitesinin bütçesi olduğuna işaret eden Yılmaz, şunları söz etti:

“2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifimiz, çevresel sürdürülebilirliğin, yeşil ve dijital iktisada geçiş tarafında teknolojik dönüşümün bütçesidir. Kamu altyapı yatırımlarının aktifleştirilmesi ve tarımda verimliliğin ve üretimin artırılmasını içermektedir. Bütçemiz, afet sonrası devirde ortaya koyduğumuz süratli rehabilitasyon irademizi yansıtmaktadır. Maliye siyasetimizi, zelzele hariç harcamaları denetim altında tutacak, kamu açığını kademeli olarak düşürecek ve bütçe disiplinini koruyacak bir yaklaşım içerisinde kararlı bir halde uyguluyoruz. 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifimiz, mali disiplinin sağlanması, ekonomik istikrarın korunması ve sürdürülebilir büyümenin desteklenmesi ile uyumludur.”

Yeni OVP periyodunda “makroekonomik ve finansal istikrarın kalıcı hale getirilmesi” amaçlarının bulunduğunu anımsatan Yılmaz, “Daha evvel öngördüğümüz takvime uygun bir halde geçiş sürecinin tamamlanmasının akabinde, dezenflasyon sürecimiz 2024 yılı haziran ayından itibaren başlamıştır.” dedi.

“Güven ve istikrarın teminatı olmaya devam edeceğiz”

Yıllık enflasyonun 2023 yılı mayıs ayında doruğa ulaştığı yüzde 75,5 düzeyinden, 2024 yılı ağustos ayı prestijiyle 26 puanın üzerinde azalışla yüzde 49,4 düzeyine gerilediğini hatırlatan Yılmaz, bu eğilimin sürmesini beklediklerini lisana getirdi.

Gerçekçi ve ayakları yere basan siyasetlerle gelecek devirde enflasyonu kademeli bir biçimde düşürerek, 2026 yılında tekrar tek haneli düzeylere indirmeyi hedeflediklerini lisana getiren Yılmaz, vatandaşların refah düzeyini en üst seviyeye çıkarmak ve millete verdikleri tüm sözleri eksiksiz yerine getirmek için itimat ve istikrarın teminatı olmaya devam edeceklerini vurguladı.

Bütçe kanun teklifinin, kamuya ilişkin harcama tavanları ve gelir kalemlerine ait varsayımları içeren Anayasal bir doküman olduğunu belirten Yılmaz, şunları kaydetti:

“2025 yılı merkezi idare bütçesi kapsamında 227 kamu yönetimimizin bütçesi yer almaktadır. 2025 yılı Merkezi İdare Bütçesinde bütçe masraflarının 14 trilyon 731 milyar lira, bütçe gelirlerinin ise 12 trilyon 800 milyar lira olacağını öngörmekteyiz. Bütçe açığının gayri safi yurtiçi hasılaya oranının ise yüzde 3,1 olarak gerçekleşeceğini iddia etmekteyiz. Bütçe gelirlerinin alt kalemleri ise Gelir Vergisi 2 trilyon 130 milyar lira, Kurumlar Vergisi 1 trilyon 637 milyar lira, Özel Tüketim Vergisi 2 trilyon 121 milyar lira, Katma Bedel Vergisi 3 trilyon 599 milyar lira, başka vergi gelirleri 1 trilyon 652 milyar lira, vergi dışı gelirler ise 1 trilyon 662 milyar liradır.”

Yılmaz, 2023’te yaşanan tarihin en büyük zelzele afetinde hasar gören bölgelerin yine ihyası, imarı ve zelzelenin tesirlerinin hızla ortadan kaldırılması için 2023 yılında 960 milyar lira harcama yapıldığını aktararak, sarsıntı harcamalarının bütçe açığına tesirinin GSYH’ye oranla yüzde 3,6 olduğunu söyledi.

“Deprem bölgesinin güzelleştirilmesine ödenek”

2023’te yüzde 5,2 olarak gerçekleşen bütçe açığının gayrisafi yurtiçi hasılaya oranının, zelzele harcamaları hariç tutulduğunda yüzde 1,6 düzeyinde olduğunu belirten Yılmaz, 2024’te bütçede, zelzelelerin yol açtığı hasarların hızla giderilmesi ve sarsıntı bölgesinde yaşayan vatandaşların muhtaçlıkları için toplam 1 trilyon 28 milyar lira ödenek tahsis edildiğini kaydetti.

Bu yıl sonunda bütçe açığının gayrisafi yurtiçi hasılaya oranının yüzde 4,9 olarak öngörüldüğünü, zelzele harcamaları hariç ise bu oranın yüzde 2,5 olarak gerçekleşeceğinin kestirim edildiğini aktaran Yılmaz, şunları söz etti:

“2025 yılı bütçesinde zelzele bölgesinin güzelleştirilmesi ve afetlere karşı dirençliliğin artırılması için 584 milyar lira fiyatında ödenek öngörülmüştür. Bu kapsamda Afetlere Dirençli Kentler Projesi için ayrılan kaynak fiyatı toplam 120 milyar liradır. Bu fiyatın GSYH’ye oranının yüzde 0,9 olduğunu belirtmek istiyorum. Sarsıntı hariç bütçe açığının gayrisafi yurtiçi hasılaya oranının yüzde 2,2 düzeyinde gerçekleşeceğini öngörmekteyiz. Bu sayıların da gösterdiği üzere sarsıntı harcamalarımızın tesiri giderek azalacaktır. Önümüzdeki yıldan itibaren bu yükün kıymetli oranda azalacağını ve bütçemizin çok daha güçlü bir formda yoluna devam edeceğini söz etmek isterim. 2025 yılı bütçe ödeneklerinin ekonomik sınıflandırmaya nazaran dağılımını ise şu biçimde öngördük, işçi masrafları için toplam 3 trilyon 911 milyar lira, mal ve hizmet alım masrafları 1 trilyon 24 milyar lira, cari transferler 5 trilyon 813 milyar lira, sermaye masrafları 1 trilyon 102 milyar lira, sermaye transferleri 338 milyar lira, borç verme sarfiyatları 306 milyar lira, yedek ödenekler 287 milyar lira, faiz sarfiyatları 1 trilyon 950 milyar liradır.”

(Sürecek)

Kaynak: AA / Mehmet Tosun – Siyaset

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP

SON DAKİKA HABERLERİ